Wat doet jouw bedrijf om beter te presteren?
Deel jouw goede voorbeeld of idee!

Het dashboard van Bregil

Bregil

Bregil bestaat al veertig jaar. Wij maken maatwerkproducten in metaal. Dit is met name bedoeld voor de winkelinrichtingen, voor de displaymarkt en voor de meubelindustrie. Mijn man en ik hebben in 2007 het bedrijf overgenomen. Ik heb een onderwijsachtergrond en mijn man heeft een werktuigbouwbedrijfskundige achtergrond. En die twee dingen samen komen in het bedrijf terug. Met mijn onderwijsachtergrond help en begeleid ik medewerkers op de werkvloer. Mijn man doet de algemene zaken. We hebben daarnaast een productieleider en samen vormen wij de beleidsmakers. Met een club van ondertussen vijftig mensen werken wij bij Bregil. 

 

Dashboard: kennis delen met het team

In 2009, tijdens de crisis, ondergingen wij genoodzaakt een reorganisatie. We betrokken onze mensen voor het vertrouwen. We deelden bij het dashboard het proces met elkaar. We konden hiermee naar voor brengen waarom we dit moesten doen en we konden het hiermee uitleggen. Daarna bleven we dit doen. We zijn klein begonnen, met kleine verbeterpunten. We zijn ooit begonnen met een kostenbarometer. Medewerkers kregen een beloning als ze bij een x-bedrag aan kostenbesparing zaten. Dit was van het toiletpapier tot aan de suikerklontjes in de koffie, tot hele kleine dingen waar mensen zich gewoon dagelijks rondom hun werkplek aan irriteerden. Zo zijn we kennis gaan delen met elkaar op een laag niveau en dat is steeds verder uitgebreid.

 

Iedereen staat sindsdien tien minuten per week bij het bord. Iedereen heeft een vaste dag. En daar staat iedere week een gespreksleider voor. De eerste jaren was dit altijd iemand van het managementteam, ondertussen pakt iedereen die rol op. Iedereen hoort iedere week tien minuten wat de highlights zijn van de week, verbeterpunten uit het team en hoe je zelf kunt meehelpen bij een verandering.

 

In praktische zin is dat wij een centraal punt in de werkomgeving hebben gecreëerd. Een centrale plek waar we samenkomen en staand met een kopje koffie overleg hebben met elkaar. En van daaruit kunnen ook weer andere ideeën ontstaan, maar de basis is gewoon het dashboard. Het bord is al vaak van vorm veranderd, we gaan met de tijd mee. De barometer is eraf en nu hangt er een kaartjesysteem. Wanneer mensen het toch moeilijk vinden om hun irritaties of hun dingen centraal te delen, dan kunnen ze een kaartje invullen. We halen de kaartjes eruit en bespreken dit. We geven de gelegenheid om de persoon het zelf te laten delen en anders delen wij het namens de persoon anoniem. Het zijn vaak heel eenvoudige dingen. Het hoeft geen geld te kosten.

 

Relevante artikelen
Optimale zorg voor mens en machine
Kumoweld uit Assen heeft een compleet portfolio aan producten en diensten voor de lasindustrie. Je koopt of huurt er alles wat een lasser nodig heeft, laat er machines kalibreren en onderhouden, maar ze helpen ook bij het implementeren van nieuwe normeringen en hebben een gecertificeerd opleidingsinstituut. Het bedrijf groeide dwars door de crisis heen en floreert nog steeds. Wat is het geheim?
5xbeter Congres 2017 'Nu ff niet!'
Onder het motto ‘Nu ff niet!’ vragen we aandacht voor gedrag en cultuur op de werkvloer. Omdat “even snel” nooit de reden van een ongeval mag zijn.
Bijeenkomst 'Het gesprek met elkaar aangaan' (district Zuid-Holland)
Hoe betrek je medewerkers bij veranderingen en verbeteringen in het bedrijf?